Gender a výzkum / Gender and Research 2015, 16 (1): 46-56 | DOI: 10.13060/12130028.2015.16.1.166

Muži učitelé v mateřských školách - konstrukce maskulinity ve feminizovaném prostředí

Nina Fárová

This article focuses on the topic of men working in feminised jobs and specifically on male teachers in kindergartens, who are in a specific position given that they are relatively few in number. There are several advantages for them in this position: they are accepted with enthusiasm and with expectations of change. This treatment gives them an opportunity to construct their own and relatively 'elite' version of masculinity, which is superior just to the femininity of the female teachers, but also to other versions of masculinity. This 'elite' version of masculinity is supported by female teachers and it contributes the survival of a dichotomous and hierarchical approach to men and women in kindergartens. The purpose of this article is to identify the main strategies that male teachers use in the construction of their version of masculinity in this feminised environment. The article is based on qualitative research, which included observation in several kindergartens and conducting interviews with male and female teachers in kindergartens.

Klíčová slova: masculinity, gender stereotypes, education

Zveřejněno: 1. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fárová, Nina. 2015. "Muži učitelé v mateřských školách - konstrukce maskulinity ve feminizovaném prostředí." Gender, rovné příležitosti, výzkum 16(1):46-56.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alvesson, M., Due Billing, Y. 2009. Understanding Gender and Organizations. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, http://dx.doi.org/10.4135/9781446280133. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Anderson, E. 2009. Inclusive Masculinity: The Changing Nature of Masculinities. New York: Routledge, http://dx.doi.org/10.4324/9780203871485. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Connell, R. W. 1987. Gender and power. Sydney, Australia: Allen and Unwin.
  4. Connell, R. W., Messerschmidt, J. W. 2005. "Hegemonic Maskulinity: Rethinking the Concept." Gender and Society, Vol. 19, No. 6: 829-859, http://dx.doi.org/10.1177/0891243205278639. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Čermáková, M. 1997. "Postavení žen na trhu práce." Sociologický časopis, roč. 33, č. 3: 389-404. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Český statistický úřad. 2013. Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví. [online]. [cit. 2. 12. 2013]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/F0003691C7/$File/1413123302.pdf.
  7. Demetriou, D. Z. 2001. "Connell's concept of hegemonic masculinity: A critique." Theory and Society, Vol. 30, No. 3: 337-361, http://dx.doi.org/10.1023/A:1017596718715. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Fafejta, M. 2012. "Deinstitucionalizace otcovství: posílení nebo úpadek otcovské role?" Pp. 241-258 in Švaříčková Slabáková, R. et al. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  9. Gobyová, J. 1994. Feminizace ve školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  10. Hašková, H. 2005. "Pracující matky a genderové role ve výsledcích mezinárodního longitudinálního výzkumu." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 6, č. 1: 22-27.
  11. Henson, K. D., Rogers, J. K. 2001. "'WHY MARCIA YOU'VE CHANGED!': Male Clerical Temporary Workers Doing Masculinity in a Feminized Occupation." Gender and Society, Vol. 15, No. 2: 218-238, http://dx.doi.org/10.1177/089124301015002004. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Charles, M., Bradley, K. 2002. "Equal but Separate? A Cross-national Study of Sex Segregation in Higher Education." American Sociological Review, Vol. 67, No. 4: 573-599, http://dx.doi.org/10.2307/3088946. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kanter, R. M. 1977. Men and Women of the Corporation. New York: Basicbooks.
  14. Kaufman, J. 2010. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.
  15. Kimmel. M. 2008. The Gendered Society. New York: Oxford University Press.
  16. Korintus, M. 2009. "Úkoly a budoucnost služeb péče o děti v Maďarsku." Demografie, roč. 51, č. 4: 266-273.
  17. Křížková, A. 2003. "Kariérní vzorce žen v managementu: Strategie žen v rámci genderového režimu organizace." Sociologický časopis, roč. 39, č. 4: 447-467. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Možný, I. 2002. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství.
  19. Sargent, P. 2000. "Real Men or Real Teachers?: Contradictions in the Lives of Men Elementary Teachers." Men and Masculinities, Vol. 2, No. 4: 410-433, http://dx.doi.org/10.1177/1097184X00002004003. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Sevier, B., Ashcraft, C. 2009. "Be Careful What You Ask For: Exploring the Confusion around and Usefulness of the Male Teacher as Male Role Model Discourse." Men and Masculinities, Vol. 11, No. 5: 533-557, http://dx.doi.org/10.1177/1097184X07302290. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Smetáčková, I. 2005. "Gender a osobnost člověka." Pp. 18-25 in Smetáčková, I., Vlková, K. Gender ve škole: Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost.
  22. Šmausová, G. 2002. "Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví." Sociální studia, č. 7: 15-27.
  23. Šmídová, I. 2009. "Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie." Sociologický časopis, roč. 45, č. 4: 707-726. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Taylor, C. J. 2010. "Occupational Sex Composition and the Gendered Availability of Workplace Support." Gender and Society, Vol. 24, No. 2: 189-212, http://dx.doi.org/10.1177/0891243209359912. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Uhde, Z. 2010. "Kritická teorie I. M. Young: analýza strukturálních nespravedlností a genderu." Pp. 9-40 in Young, I. M. Proti útlaku a nadvládě. Praha: Filosofia.
  26. Václavíková Helšusová, L. 2007. "Učitelské sbory z genderové perspektivy." Pp. 37-43 in Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost.
  27. Valentová, M., Šmídová, I., Katrňák, T. 2007. "Genderová segregace trhu práce v kontextu segregace vzdělanostní: mezinárodní srovnání." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 8, č. 2: 43-52.
  28. Wetherell, M., Edley, N. 1999. "Negotiating hegemonic masculinity: Imaginary positions and psycho-discursive practices." Feminism and Psychology, Vol. 9, No. 3: 335-356, http://dx.doi.org/10.1177/09593535990090 03012. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Williams, C. L. 1992. "The Glass Escalator: Hidden Advantages for Men in the "Female" Professions." Social Problems, Vol. 39, No. 3: 253-267, http://dx.doi.org/10.1525/sp.1992.39.3.03x0034h. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Wingfield, A. H. 2009. "Racializing the Glass Escalator: Reconsidering Men's Experiences with Woman's Work." Gender and Society, Vol. 23, No. 1: 5-26, http://dx.doi.org/10.1177/0891243208323054. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Young, I. M. 2010. "Živoucí tělo vs. gender." Pp. 129-152 in Young, I. M. Proti útlaku a nadvládě. Praha: Filosofia.
  32. Zábrodská, K. 2009. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskursivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.