Gender a výzkum / Gender and Research 2017, 18 (1): 178-200 | DOI: 10.13060/25706578.2017.18.1.355

Obchodování s odlišností: dvě pedagogické příležitosti na křižovatce neoliberální univerzity a geopolitiky

Blanka Nyklová
Sociologický ústav AV ČR, v.v.vi.

This article looks at the effects the neoliberal university has on feminist pedagogy when it is practised in a programme that stresses geopolitical differences. The material for the study comes from my experience as a teacher of a gender studies class for a US study abroad programme based in Prague, Czech Republic. The richly researched paradoxes of doing feminist pedagogy in the neoliberal university assume firm contours when the geopolitical location of both those 'teaching' and those 'taught' becomes the focus and indeed the 'commodity' to be sold. In my article, I focus on my situation as a teacher in an increasingly precarious educational environment in the Czech Republic, exacerbated by the specific framing of the US-based programme and its economic-moral rationality. I reflect on the ethical discontents inadvertently produced by the teaching experience and related commodification of 'difference'. I argue that the geopolitical context of that commodification is crucial for understanding the local forms and impact of the neoliberal university. The contested standing of gender studies in the Czech Republic, which has been shown to stem in part from the post-1989 developments, intersects with the reform of the Czech science system. By exploring how this setting affects the micro-level of class dynamics and lesson content I show that there is a need to study the repercussions of the neoliberal university as geopolitically located.

Klíčová slova: transnational feminist teaching, commodification of education, feminist pedagogy, neoliberal university

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nyklová, Blanka. 2017. "Obchodování s odlišností: dvě pedagogické příležitosti na křižovatce neoliberální univerzity a geopolitiky." Gender a výzkum / Gender and Research 18(1):178-200.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alvanoudi, A. 2009. "Teaching Gender in the Neoliberal University." Pp. 37-54 in Teaching with the Third Wave. [online]. Utrecht: ATHENA. [cit. 4. 4. 2016]. Dostupné z: http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39112.1320403013!/Teaching_With_The_Third_Wave.pdf.
  2. Amsler, S. S., Canaan, J. E. 2008. "Whither Critical Pedagogy in the Neo-Liberal University Today? Two UK Practitioners' Reflections on Constraints and Possibilities." Enhancing Learning in the Social Sciences, Vol. 1, No. 2: 1-31, http://www.tandfonline.com/doi/full/10.11120/elss.2008.01020008?scroll=top≠edAccess=true. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ang, I. 2003. "Together-in-Difference: Beyond Diaspora, into Hybridity." Asian Studies Review, Vol. 27, No. 2: 141-154. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Apple, M. 2005. "Education, Markets and an Audit Culture. Critical Quarterly, No. 47: 11-29. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bennett, K. 2007. "Epistemicide! The Tale of a Predatory Discourse." The Translator, Vol. 13, No. 2: 151-169. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bennett, K. 2009. "English Academic Style Manuals: A Survey." Journal of English for Academic Purposes, No. 8: 43-54. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Berg, L. D., Huijbens, E. H., Larsen, H. G. 2016. "Producing Anxiety in the Neoliberal University." Canadian Geographer, Vol. 60, No. 2: 168-180. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Blagojevic, M. 2005. "Creators, Transmitters, and Users: Women's Scientific Excellence at the Semiperiphery of Europe." European Education, Vol. 36, No. 4: 70-90. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bourdieu, P. 1998. "Utopia of Endless Exploitation. The Essence of Neoliberalism." [online]. Le Monde Diplomatique. [cit. 4. 4. 2016]. Dostupné z: http://mondediplo.com/1998/12/08bourdieu.
  10. Bretz, A. 2014. "Making an Impact?: Feminist Pedagogy and Rape Culture on University Campuses." English Studies in Canada, Vol. 40, No. 4: 17-20. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Brown, W. 2015. Undoing the Demos: Neoliberalism's Stealth Revolution. New York: ZONE BOOKS. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Buden, B. 2010. "Children of Postcommunism." [online]. Identity. Move! [cit. 4. 9. 2026]. Dostupné z: http://www.identitymove.eu/assets/pdf/boris%20buden.pdf.
  13. Buden, B. 2013. Konec postkomunismu: od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. Prague: Rybka Publishers.
  14. Cerwonka, A. 2008a. "Gender Studies in 'New' Europe. Reflections on What Lies Beyond." [online]. Bulletin, No. 34: 85-91. [cit. 4. 9. 2016]. Dostupné z: https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjQkqrT8_fOAhVBtBQKHTiuBj0QFggdMAA&url=https://www.gender.hu-berlin.de/de/publikationen/gender-bulletins/texte-34/texte34pkt7.pdf&usg=AFQjCNF3uLDJplUb8aP4VIk6C2p3IgHmzw&sig2=l9GYoNJl.
  15. Cerwonka, A. 2008b. "Traveling Feminist Thought: Difference and Transculturation in Central and Eastern European Feminism." Signs: Journal of Women in Culture and Society, Vol. 33, No. 4: 809-832. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Cerwonka, A. 2009. "Higher Education 'Reform', Hegemony, and Neo-Cold War Ideology. Lessons from Eastern Europe." Cultural Studies, Vol. 23, No. 5-6: 720-735. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Císař, O. 2008. Politický aktivismus v České republice. Sociální hnutí a občanská společnost v období transformace a evropeizace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  18. Císař, O., Vráblíková, K. 2010. "The Europeanization of Social Movements in the Czech Republic: The EU and Local Women's Groups." Communist and Post-Communist Studies, Vol. 43, No. 2: 209-219. Přejít k původnímu zdroji...
  19. David, M. E. 2016. A Feminist Manifesto for Education. Cambridge, Malden: Polity Press.
  20. Dever, M. 1999. "Open Forum Notes on Feminist Pedagogy in the Brave New (Corporate) World." European Journal of Women's Studies, Vol. 6, No. 2: 219-225. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Dvořáčková, J. et al. 2014. Politika a každodennost na českých vysokých školách: Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum. Praha: Sociologické nakladatelství.
  22. Ellis, C., Adams, T. E., Bochner, A. P. 2010. "Autoethnography: An Overview." [online]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Vol. 12, No. 1: Chapter 10. [cit. 4. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1589.
  23. Evans, M. 2004. Killing Thinking: The Death of the Universities. London, New York: Continuum.
  24. Feigenbaum, A. 2007. "The Teachable Moment: Feminist Pedagogy and the Neoliberal Classroom." Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies, Vol. 29, No. 4: Felman, J. L. 2001. Never a Dull Moment: Feminism Takes Center Stage; Teaching and the Art of Performance. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Felt, U. 2009. Knowing and Living in Academic Research. Convergence and Heterogeneity in Research Cultures in the European Context. Prague: Institute of Sociology of the Academy of Sciences.
  26. Gacel-Ávila, J. 2005. "The Internationalisation of Higher Education: A Paradigm for Global Citizentry." Journal of Studies in International Education, Vol. 9, No. 2: 121-136. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Gal, S., Kligman, G. 2000. Reproducing Gender: Politics, Publics, and Everyday Life After Socialism. [online]. Princeton University Press. [cit. 4. 9. 2016]. Dostupné z: https://books.google.cz/books?id=-NXlwUgfBWsC. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Gilbert, J. 2008. "Against the Commodification of Everything." Cultural Studies, Vol. 22, No. 5: 551-566, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09502380802245811. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Gill, R. 2010. "Breaking the Silence: The Hidden Injuries of Neo-Liberal Academia." Pp. 228-244 in Ryan-Flood, R., Gill, R. Secrecy and Silence in the Research Process: Feminist Reflections. New York: Routledge.
  30. Gill, R., Donaghue, N. 2016. "Resilience, Apps and Reluctant Individualism: Technologies of Self in the Neoliberal Academy." Women's Studies International Forum, No. 54: 91-99, http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2015.06.016. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Giroux, H. A. 2002. "Neoliberalism, Corporate Culture, and the Promise of Higher Education: The University as a Democratic Public Sphere." Harvard Educational Review, Vol. 72, No. 4: 425-463. Přejít k původnímu zdroji...
  32. De Haan, F., Daskalova, K., Loutfi, A. 2006. A Biographical Dictionary of Women's Movements and Feminisms. Central, Eastern, and South Eastern Europe, 19th and 20th Centruries. Budapest: CEU Press. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Halangescu, C. 2015. "Internationalization of Higher Education in Emerging Europe. A Diachronic Perspective." CES Working Papers, Vol. 7, No. 1: 80-97.
  34. Hašková, H., Uhde, Z. 2009. Women and Social Citizenship in Czech Society: Continuity and Change. Prague:Institute of Sociology of Academy of Science.
  35. Havelková, H. 2009. "Otazníky českého ženského hnutí po roce 1989." Pp. 217-230 in Gjuričová, Š. Kapitoly z dějin české demokracie po roce 1989. Litomyšl: Paseka.
  36. Havelková, H., Oates-Indruchová, L. 2014. The Politics of Gender Culture under State Socialism. An Expropriated Voice. London, New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Hemmings, C. 2005. "Telling Feminist Stories." Feminist Theory, Vol. 6, No. 2: 115-139. hooks, b. 1994. Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom. New York, London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Kampichler, M. 2010. Feminism East and West? A Contextualized Analysis of Framings in the Anthology Gender Politics and Post-Communism. Brno: Masaryk University.
  39. Linková, M. 2006. "Co si neuděláš, to nemáš, aneb ženský aktivismus, produkce znalosti a gender." Pp. 143-164 in Hašková, H., Křížková, A., Linková, M. (eds.). Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
  40. Linková, M. 2017. "Czech Research Landscape: Shifts in the Organization of Research after 1989." In Vohlídalová, M., Linková, M. (eds.). Gender and Neoliberalism in Czech Academia. Praha: SLON, v tisku.
  41. Linková, M., Stöckelová, T. 2012. "Public Accountability and the Politicization of Science: The Peculiar Journey of Czech Research Assessment." Science and Public Policy, Vol. 39, No. 5: 618-629. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Lorenz-Meyer, D. 2004. "Passionate Engagements. Challenges in Institutionalising, Teaching and Doing Gender Studies at the Centre for Gender Studies in Prague." Pp. 22-39 in Knotková-Čapková, B. (ed.). Ročenka katedry/Centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.
  43. Loutfi, A. 2009. "Politics and Hegemony in the Historiography of Women's Movements." Pp. 81-100 in Gehmacher, J., Vittorelli, N. Wie Frauenbewegung Geschrieben Wird: Historiographie, Dokumentation, Stellungnahmen, Bibliographien. Vienna: Löcker Verlag.
  44. Mei-Hui, Y. 2014. "Teaching about Love and Practicing Feminist Pedagogy in a College Classroom." Chinese Education and Society, Vol. 47, No. 4: 85-91. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Mohanty, C. T. 1988. "Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses." Feminist Review, Vol. 30, No. 1: 61-88, http://dx.doi.org/10.1057/fr.1988.42.[česky vyšla zkrácená verze Mohanty, C. T. 2007. "Očima Západu: Feministický výzkum a koloniální diskursy." Pp. 312-339 in Oates-Indruchová, L. (ed.). Ženská literární tradice a hledání identit. Antologie angloamerické feministické literární teorie. Praha: SLON.] Přejít k původnímu zdroji...
  46. Nash, M. 2013. "Reflections on Teaching Gender to Australian Sociology Undergraduates in the Neoliberal Postfeminist Classroom." Journal of Sociology, Vol. 49, No. 4: 411-425. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Newbery, L. 2009. "It's about Time! Repetition, Fantasy, and the Contours of Learning from Feminist Pedagogy Classroom Breakdown." Gender and Education, Vol. 21, No. 3: 247-257. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Nyklová, B. 2017. "Science on the Semi-Periphery? Beyond Geopolitics." In Vohlídalová, M., Linková, M. (eds.). Gender and Neoliberalism in Czech Academia. Praha: SLON, v tisku.
  49. Olssen, M., Peters, M. A. 2005. "Neoliberalism, Higher Education and the Knowledge Economy: From the Free Market to Knowledge Capitalism." Journal of Education Policy, Vol. 20, No. 3: 313-345. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Pavlík, P. 2004. "Ostěhování oboru aneb gender a moc v praxi." Pp. 40-44 in KnotkováČapková, B. (ed.). Ročenka katedry/Centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.
  51. Pereira, M.D. M. 2014. "The Importance of Being 'Modern' and Foreign: Feminist Scholarship and the Epistemic Status of Nations." Signs, Vol. 39, No. 3: 627-657. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Pereira, M. D. M. 2016. "Struggling within and beyond the Performative University: Articulating Activism and Work in an 'Academia without Walls'." Women's Studies International Forum, No. 54: 100-110, http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2015.06.008. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Pétursdóttir, G. M. 2015. "Fire-Raising Feminists: Embodied Experience and Activism in Academia." European Journal of Women's Studies, Vol. 24, No. 1: 85-99. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Phipps, A. 2016. "Whose Personal Is More Political? Experience in Contemporary Feminist Politics." Feminist Theory, Vol. 17, No. 3: 303-321. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Prudký, L., Pabian, P., Šima, K. 2010. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada.
  56. Readings, B. 1996. The University in Ruins. Cambridge, London: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Sifaki, A. 2016. "Which Side Are We on? Feminist Studies in the Time of Neoliberalism or Neoliberal Feminist Studies." Women's Studies International Forum, No. 54: 111-118, http://dx.doi.org/10.1016/j.wsif.2015.06.011. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Sokolová, V. 2004. "Feministická pedagogika aneb ambiciózní projekt českého školství." Pp. 11-13 in Knotková-Čapková, B. (ed.). Ročenka katedry/Centra genderových studií č. 3, Praha: Fakulta humanitních studií UK.
  59. Stöckelová, T. 2012. "Immutable Mobiles Derailed: STS, Geopolitics and Research Assessment." Science, Technology & Human Values, Vol. 37, No. 2: 286-311. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Šima, K. 2013. "Matoušův efekt v institucionální krajině českého vysokkého školství:, Aneb každému, kdo má, bude dáno a přidáno; kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má'." Aula, Vol. 21, No. 2: 20-30.
  61. Šima, K., Pabian, P. 2013. Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: SLON.
  62. Šima, K., Pabian, P. 2017. "Higher Education Policy Context." In Vohlídalová, M., Linková, M. (eds.). Gender and Neoliberalism in Czech Academia. Praha: SLON, v tisku.
  63. Teichler, U. 2004. "The Changing Debate on Internationalisation of Higher Education." Higher Education, Vol. 48, No. 1: 5-26. Přejít k původnímu zdroji...
  64. Tlostanova, M., Thapar-Björkert, S., Koobak, R. 2016. "Border Thinking and Disidentification: Postcolonial and Postsocialist Feminist Dialogues." Feminist Theory, Vol. 17, No. 2: 211-228. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Tuchman, G. 2009. Wannabe U. Inside the Corporate University. Chicago, London: The University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  66. University of Oxford International Strategy Office. 2015. "International Trends in Higher Education." [online]. University of Oxford International Strategy Office. [cit. 13. 9. 2016]. Dostupné z: https://www.ox.ac.uk/sites/files/oxford/International%20Trends%20in%20Higher%20Education%202015.pdf.
  67. Václavíková-Helšusová, L. 2006. "Genderová vědecká komunita vlastníma očima." Pp. 167- 180 in Hašková, H., Křížková, A., Linková, M. (eds.). Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR. [cit. 13. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.genderaveda.cz/files/monohohlasem.pdf.
  68. Weber, B. R. 2010. "Teaching Popular Culture through Gender Studies: Feminist Pedagogy in a Postfeminist and Neoliberal Academy?" Feminist Teacher, Vol. 20, No. 2: 124-138. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Yuval-Davis, N. 1994. "Women, Ethnicity and Empowerment." Feminism and Psychology, Vol. 4, No. 1: 179-198. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Žarkov, D. 2015. "On Intellectual Labour and Neoliberalism in Academia - Or, in Praise of Reviewers." European Journal of Women's Studies, Vol. 22, No. 3: 269-273, https://doi.org/10.1177/1350506815591920. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.