Gender a výzkum / Gender and Research 2025, 26 (1): 59-84 | DOI: 10.13060/gav.2025.007
This study explores the developments of digital feminist activism in Slovakia and Czechia amidst rising anti-gender rhetoric and anti-NGOism. In the climate of polit-ical change over the past five years, women in both countries began using Instagram to raise awareness of gender-based violence, harassment, and sexism. Through interviews with digital activists, this research examines the online dynamics of these networked publics. It analyses activists’ strategies for navigating public/private boundaries and balancing individual and collective efforts in a corporate-controlled online space. Despite the challenges posed by Instagram’s influencer-driven structure, these activists use the platform to engage in feminist awareness-raising and advocacy. This study contributes to the scholarship on digital feminist movements by highlighting the potential and limitations of social media to foster new forms of feminist praxis in a hostile political environment.
Vloženo: 20. říjen 2024; Revidováno: 17. červen 2025; Přijato: 20. červen 2025; Zveřejněno online: 26. srpen 2025; Zveřejněno: 31. srpen 2025 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.