Gender a výzkum / Gender and Research 2008, 9 (2): 22-27

Muži na okraji: systémové znevýhodnění mladých mužů bez maturity?

Iva Šmídová

The text examines school failure and the underachievement of boys in the light of the wider context of gendered, un/equal opportunities in the education system and process. Recent findings from international research reports are raised in a discussion to confirm or refute theories of the marginalization of boys and young men. Based on relevant Czech statistical data, the article contributes to opening up Czech sociological debate on gendered educational and life courses.

Klíčová slova: underachieving boys, gender discrimination, education

Zveřejněno: 1. červen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šmídová, Iva. 2008. "Muži na okraji: systémové znevýhodnění mladých mužů bez maturity?" Gender, rovné příležitosti, výzkum 9(2):22-27.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beck, U. 2004. Riziková společnost. Praha: Sociologické na kladatelství.
  2. BobbittZeher, D. 2007. "The Gender Income Gap and the Role of Education." Sociology of Education, Vol. 80, No. 1: 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
  4. Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  5. Bourdieu, P., Passeron, J. C. 1977. Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage.
  6. Buchmann, C., DiPrete, T. A. 2006. "The Growing Female Advantage in College Completion: The Role of Family Background and Academic Achievement." American Sociological Review, Vol. 71, No. 4: 515-541. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Connell, R. W. 1995. Masculinities. Berkeley: University of California Press.
  8. Connell, R. W., Hearn, J., Kimmel, M. S. 2005. Handbook of Studies on Men and Masculinities. Thousand Oaks: Sage.
  9. DiPrete, T. A., Buchmann, C. 2006. "GenderSpecific Trends in the Value of Education and the Emerging Gender Gap in College Completion." Demography, Vol. 43, No. 1: 1-24. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Entwise, D. R., Alexander, K. L., Olson, L. S. 2007. "Early Schooling: The Handicap of Being Poor and Male." Sociology of Education, Vol. 80, No. 2: 114-138. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Epstein, D. et al. (ed.). 1998. Failing boys? Issues in gender and achievement. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
  12. Harding, S. 1986. The Science Question in Feminism. New York: Cornell University Press.
  13. Jarkovská, L. 2007. "Úskalí genderově senzitivního vzdělávání." S. 219-231 in Heczková, L. a kol. (ed.). Vztahy, jazyky, těla. Praha. FSV UK.
  14. Jarkovská, L., Lišková, K. 2008. Genderové aspekty českéhoškolství. Sociologický časopis 44 (4): 683- 701. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Jones, S., Myhill, D. 2004. "'Troublesome boys' and 'compliant girls': gender identity and perceptions of achievment and underachievement." British Journal of Sociology of Education, Vol. 25, No. 5: 547-561. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kramplová, I., Potužníková, E. 2005. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV.
  17. Lasch, Ch. 1979. The Culture of Narcissism. American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W.W. Norton and Company. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Mac an Ghaill, M. 1994. The making of men: Masculinities, sexualities and schooling. Buckingham. Buckingham: Open University Press.
  19. Matějů, P., Straková, J.et al. 2006. Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia.
  20. Mendez, L. M. R., Crafword, K. M. 2002. "Gender - Role Stereotyping and Career Aspirations: A Comparison of Gifted Early Adolescent Boys and Girls." The Journal of Secondary Gifted Education, Vol. 13, No. 3: 96-107. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Mickelson, R. A. 2003. "Gender, Bourdieu, and the Anomaly of Women's Achievement Redux." Sociology of Education, Vol. 76, No. 4: 373-375 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Pascoe, C. J. 2007. Dude, You're a Fag: Masculinity and Sexuality in High School. University of California Press. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Sadker, D., Sadker, M.1994. Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls. Toronto: Simon & Schuster Inc.
  24. Shavit, Y., Miller, W. (eds.). 1998. From school to work: a comparative study of educational qualifications and occupational destinations. Oxford: Oxford University Press.
  25. Shu, X., Marini, M. M. 1998. "GenderRelated Change in Occupational Aspirations." Sociology of Education, Vol. 71, No. 1: 44-68. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Skelton, Ch. 2001. Schooling the Boys: Masculinities and Primary Education (Educating Boys, Learning Gender). Open University Press.
  27. Skelton, Ch., Francis, B., Smulyan, L. 2006. The Sage Hand book of Gender and Education. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Smetáčková, I., Červinková, A., HelšusováVáclavíková, L., Kolářová, M., Linková, M., Šaldová, K. 2005. Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni. Výzkumná zpráva. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
  29. Straková, J., Potužníková, E., Tomášek, V. 2006. "Vědomosti, dovednosti a postoje českých žáků v mezinárodním srovnání." S. 118-143 in Matějů, P., Straková, J. et al. (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
  30. Šmídová, I., Janoušková, K., Katrňák, T. 2008. "Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému." Sociologický časopis, 44 (1): 23-53. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Šmídová, I. (ed.). 2008. Pečovatelská otcovství: Zkušenost a genderové vztahy. IVRIS Papers, Brno: knihovnicka.cz. a URL: http://ivris.fss.muni.cz/papers/pdfs/ivrisp001_smidova_pecovatelska_otcovstvi.pdf
  32. Tuček, M. 2000. "Sociální struktura a stratifikace mužů a žen na konci devadesátých let." Gender - Rovné příležitosti - Výzkum, 1 (4): 10-11.
  33. Van de Gaer, E., Pustjens, H., Van Damme, J., De Munter, A. 2006. "Tracking and the effects of schoolrelated attitudes on the language achievement of boys and girls." British Journal of Sociology of Education, Vol. 27, No. 3: 293-309. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.