Gender a výzkum / Gender and Research 2009, 10 (2): 10-19

Politika genderové rovnosti ve vzdělávání

Irena Smetáčková

The paper focuses on gender equality policy in education. It aims to rectify the fact that theoretical concepts of gender equality receive little attention in the Czech Republic, both within academic discussion and in practical political discourse. In general, gender equality can be defined in three different ways: equality in approach, equality in opportunities, or equality in results. Furthermore, we can distinguish between gender sensitivity and gender neutrality. All alternatives have their weak and strong sides which are discussed in the paper. An effective school policy cannot make do without a deep understanding of these issues, which helps explain why the Czech version of gender equality policy is so inefficient in spite of some positive changes in the past few years. Gender equality is incorporated in school policies mostly in a formal manner that shows little concern or/and no understanding of the latent aspects of gender equality.

Klíčová slova: gender equality in education, policy of gender equality, school system

Zveřejněno: 1. červen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smetáčková, Irena. 2009. "Politika genderové rovnosti ve vzdělávání." Gender, rovné příležitosti, výzkum 10(2):10-19.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arendtová, H. 1994. Krize výchovy. Praha: Mladá fronta.
  2. Bacchi, C. L. 1999. Women, Policy and Politics. London: Sage Publications.
  3. Beal, C. 1994. Boys and Girls: The Development of Gender Roles. New York: McGraw-Hill.
  4. Bem, S. 1993. The Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press.
  5. Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  6. CIDA's Policy on Gender Equality. 1999. Hull: Canadian International Development Agency.
  7. Coleman, J. S. 1990. Equality and Achievements in Education. Boulder, CO: Westview Press.
  8. Datnow, A., Hubbard, L. (eds.) 2002. Gender in Policy and Pracice. Perspectives on Single -Sex and Coeducational Schooling. London : RoutledgeFalmer.
  9. Demeuse, M., Crahay, M., Monseur, C. 2001. "Efficiency and Equity." Pp. 65-91 in Demeuse, M., Crahay, M., Monseur, C. Pursuit of Equity in Education: Using international indicators to compare equity policies. Dordrecht: Kluwer. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Gender differences in educational outcomes: a study of the measures taken and current situation in Europe. 2009. Brusel: Eurydice (v tisku).
  11. Eden, D. 2000. "Israel's Gender Equality Policy in Education." Urban Education, Vol. 35, No. 4: 473-495. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Gabal, I. a kol. 1999. Etnické menšiny ve střední Evropě: konflikt nebo integrace. Praha: G plus G.
  13. Gjuričová, J. 1999. Romové jako objekt státní politiky. Praha: Themis.
  14. Greger, D. 2004. "Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků." Pp. 362-370 in Walterová, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: Paido.
  15. Hašková, H. 2007. Enlargement, gender and governance: the civic and political participation and representation of women in central and eastern Europe (Závěrečná zpráva z výzkumného projektu). Praha: SOÚ AV ČR.
  16. Havlík, R., Koťa, J. 2002. Sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Slon.
  17. Horgan, D. 1995. Achieving gender equity: strategies for classroom. Boston: Allyn&Bacon.
  18. Hübschmannová, M. 1995. Saj pes dovakeras = můžeme se domluvit. Olomouc: Univerzita Palackého.
  19. Janošová, P. 2008. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada.
  20. Johnson, E. 2005. "'Back to the Backlash?' Primary Practitioner Discourses of Resistance to Gender-inclusive Policies." Discourse: Studies in the cultural politics of education, Vol. 26, No. 2: 225-246. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Kennett, P. (ed.) 2004. A handbook of comparative social policy. Cheltenham: Edward Elgar.
  22. Kimmel, M. 2000. The gendered society. New York: McGrew Hill. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Klein, S. S. (ed.) 1991. Handbook for achieving sex equity through education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  24. Lewis, J. 2006. "Work/family reconciliation, equal opportunities and social policies: The interpretation of policy trajectories at the EU level and the meaning of gender equality." Journal of European Public Policy, Vol. 13, No. 3: 420-437. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Magno, C., Silova, I., Wright, S. 2003. Open minds. New York: Open Society Institut.
  26. Matějů, P., Vlachová, K. (eds.) 2000. Nerovnost, spravedlnost, politika: Česká republika 1991-1998. Praha:Slon.
  27. Matějů, P., Straková, J. (eds.) 2006. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
  28. Mertin, V. 2009. Vstup do základní školy. Praha: Grada.
  29. Nečas, C. 1995. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  30. Pavlík, P. (ed.) 2004. Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2004. Praha: Gender Studies.
  31. Pavlík, P. (ed.) 2006. Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2006. Praha: Otevřená společnost.
  32. Pavlík, P. (ed.) 2008. Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2008. Praha: Otevřená společnost.
  33. Pražská skupina školní etnografie. 2005. Profi -volba z deváté třídy. Praha: PedF UK.
  34. Savage, M., Witz, A. (eds.) 1992. Gender and Bureaucracy. Oxford: Blackwell.
  35. Smetáčková, I. (ed.) 2005. Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Interní výzkumná zpráva. Praha: SOÚ AV ČR.
  36. Ševčíková, R. 2006. Rovnost mužů a žen, rovné příležitosti ke vzdělávání. Tematická inspekce, interní materiál. Praha: Česká školní inspekce.
  37. Štech, S. 1998. "Mezigenerační přenos mezi rodinou a školou." Pp. 103-114 in Transmise kultury a škola. Praha: CEFRES.
  38. Stratigaki, M. 2004. "The Cooptation of Gender Concepts in EU Policies: The Case of 'Reconciliation of Work and Family'." Social Politics, Vol. 11, No. 1: 30-56. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Stratigaki, M. 2005. "Gender Mainstreaming vs. Positive Action. An Ongoing Conflict in EU Gender Equality Policy." European Journal of Women's Studies, Vol. 12, No. 2: 165-186. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Thorne, B. 2003. Gender Play. Girls and Boys in School. New Jersey: Rutgers University Press.
  41. Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. 2005. "Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic." Pp. 172-195 in Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.