Gender a výzkum / Gender and Research 2011, 12 (2): 75-85

Gender jako analytická kategorie pro porozumění sexuálnímu obtěžování

Kateřina Kolářová, Irena Smetáčková, Petr Pavlík

In the article, the authors respond to the main arguments that were voiced during discussions of the results of the project 'Sexual Harassment in Universities: Incidence and Perception', which the authors' team carried out in 2008-2009. They do not aim to defend the research itself, but rather to analyse the dominant discourse on sexual harassment in the Czech environment from a gender perspective. This is because they see a refusal to accept gender as a relevant analytical category. They argue for the fundamental role of gender in the conceptualization of sexual harassment and for further refinement of its significance in gender‑informed definitions of sexual harassment. In the authors' opinion, these definitions do not sufficiently reflect the current state of gender theories. The main argument of the text concerns the relationship between sexual and gender‑motivated harassment. The gender perspective offers an intrinsically coherent conceptualization of sexual harassment, including its causes and options for handling individual cases. In the article, the authors discuss the extent to which the gender order is a precondition for sexual harassment. This view allows them to think also about the less discussed types of sexual harassment (e.g. homophobic harassment) or to consider the ambivalence of some situations in which sexual harassment occurs (i.e. the dynamics of pleasant and unpleasant feelings, women's initiative, etc.). At the same time, it reveals that power inequalities do not result only from institutional hierarchies between teachers and students, but also from the logic of the existing gender order.

Klíčová slova: sexual harassment, gender motivated harassment, universities, power

Zveřejněno: 1. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kolářová, Kateřina, Irena Smetáčková, and Petr Pavlík. 2011. "Gender jako analytická kategorie pro porozumění sexuálnímu obtěžování." Gender, rovné příležitosti, výzkum 12(2):75-85.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Angelone, D. J., Hirschman, R., Suniga, S., Armey, M., Armelie, A. 2005. "The Influence of Peer Interactions on Sexually Oriented Joke Telling." Sex Roles, Vol. 52, No. 3-4: 187-199. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  3. Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
  4. Brandenburg, B. J. 1997. Confronting Sexual Harassment: What Schools and Colleges Can Do. New York: Teachers College Press.
  5. Butler, J. 1994. "Against Proper Objects." Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies. Vol. 6, No. 2-3: 1-26. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Butler, J. 1996. "Sexual Inversions." Pp. 59-76. in Hekman S. (ed.). Feminist Interpretations of Michel Foucault. University Park: The Pensylvania State University Press.
  7. Butler, J. 2004. Undoing Gender. London/New York: Routledge.
  8. Cvrčková, F. 2010. "Dohnat a předehnat." Blog.respekt.cz. [online]. Dostupné z: <http://cvrckova.blog.respekt.ihned.cz/c1-45947940-dohnat-a-predehnat>.
  9. DeSouza, E., Fansler, A. G. 2003. "Contrapower Sexual Harassment: A Survey of Students and Faculty Members." Sex Roles, Vol. 48, No. 11-12: 529-542. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dougherty, D. S. 1999. "Dialogue Through Standpoint: Understanding Women's and Men's Standpoints of Sexual Harassment." Management Communication Quarterly, Vol. 12, No. 3: 436-468. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Dziech, B. W., Hawkins, M. W. 1998. Sexual Harassment in Higher Education: Reflections and New Perspectives. New York: Garland Publishing.
  12. Fausto-Sterling, A. 2000. Sexing the body: gender politics and the construction of sexuality. New York: Basic Books.
  13. Fitzgerald, L. F., Gelfand, M. J., Drasgow, F. 1995. "Measuring Sexual Harassment: Theoretical and Psychometric Advances." Basic and Applied Social Psychology, Vol. 17, No. 4: 425-445. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Foucault, M. 1999. Dějiny sexuality I: Vůle k vědění, Praha: Herrmann a synové.
  15. Fraser, N. 1989. Unruly Practices: Power, Discourse and Gender in Contemporary Social Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  16. Gutek, B. A. 1995. "How Subjective Is Sexual Harassment? An Examination of Rater Effects." Basic and Applied Social Psychology, Vol. 17, No. 4: 447-467. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Halberstam, J. J. 1998. Female Masculinity. Durham, N.C./ London: Duke University Press. Hekman, S. (ed.) 1996. Feminist Interpretations of Michel Foucault. University Park: The Pennsylvania State University Press.
  18. Horský, J. 2009, 7. listopadu. Dodatek k jednání AS FHS UK ze dne 5. listopadu 2009.
  19. Horský, J. 2010. "Irena Smetáčková - Petr Pavlík - Kateřina Kolářová: Sexuální obtěžování na vysokých školách, proč vzniká, jak se projevuje, co lze proti němu dělat." Lidé/ města, [online] roč. 12, č. 1: 54. Dostupné z: <http://lidemesta.cz/index.php?id=688>. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Kalof, L., Eby, K. K., Matheson, J. L., Kroska, R. J. 2001. "The Influence of Race and Gender on Student Self-Reports of Sexual Harassment." Gender and Society, Vol. 15, No. 2: 282-302. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Kelley, M. L., Parsons, B. 2000. "Sexual harassment in the 1990s: A University-wide survey of female faculty, administrators, staff, and students." Journal of Higher Education, Vol. 71, No. 5: 548-568. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Kimmel, M. S. 2004. The Gendered Society. New York: Oxford University Press.
  23. Komárek, S., Havlíček, H. 2010. "Manuál moderního inkvizitora." Hospodářské noviny, 19.-21. února, s. 10.
  24. Králová, T. P., Kašpar, M. 2010. "Pozor na obscénní zvuky…." [online]. Dostupné z: <http://www.ukacko.cz/pozor-na-obscenni-zvuky-radi-prirucka-fhs-proti-obtezovani-stala-milion-a-ucitele-se-ji-smeji>.
  25. Martíšek, D. 2010 "Genderové vyvažování." [online]. Dostupné z: <http://martisek.blog.denik.cz/c/127265/Genderove-vyvazovani.html>. McNay, L. 1992. Foucault and Feminism: Power, Gender, and the Self. Cambridge: Polity Press.
  26. Melichová, A. 2010. "Když učitel tak divně kouká." HN.IHNED.CZ. [online]. Dostupné z: <http://hn.ihned.cz/c1-41250470-dopisy-a-e-maily>.
  27. Nagl-Docekal, H. 2007. Feministická filozofie: Výsledky, problémy, perspektivy. Praha: Slon.
  28. Nedbálková, K. 2006. Spoutaná rozkoš: Sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Slon.
  29. Paludi, M. A., Barickman, R. B. 1998. Sexual Harassment, Work and Education: A Resource Manual for Prevention. New York: State University of New York Press.
  30. Paludi, M., Nydegger, R., Desouza, E., Nydegger, L., Dicker, K. A. 2006. "International Perspectives on Sexual Harassment of College Students." New York Academy of Sciences, 1087: 103-120. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Pechová, O. 2010a. "Kateřina Kolářová, Petr Pavlík, Irena Smetáčková: Sexuální obtěžování a jak se mu bránit: příručka pro studující vysokých škol." Aula, roč. 18, č. 3: 38.
  32. Pechová, O. 2010b. "Irena Smetáčková, Petr Pavlík, Kateřina Kolářová: Sexuální obtěžování na vysokých školách: proč vzniká, jak se projevuje, co lze proti němu dělat: příručka pro vedení vysokých škol a vyučující." Aula, roč. 18, č. 3: 39-40.
  33. Pryor, J. B., McKinney, K. 1995. "Research on Sexual Harassment: Lingering Issues and Future Directions." Basic and Applied Social Psychology, Vol. 17, No. 4: 605-611. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Renzetti, C. M., Curran, D. J. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
  35. Rubin, G. 1992 (1984). "Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality." Pp: 267-293 in Vance C. S. (ed.). Pleasure and Danger: Exploring Female Sexuality. London: Pandora.
  36. Savage, M., Witz, A. (eds.). 1992. Gender and Bureaucracy. Oxford: Blackwell.
  37. Sawicki, J. 1991. Disciplining Foucault: Feminism, Power, and the Body. London/New York: Routledge.
  38. Sedgwick, Kosofsky Eve. 1991. The Epistemology of the Closet. Berkeley/Los Angeles: University of California Press.
  39. Sedgwick, Kosofsky Eve. 1994. Tendencies, London/New York: Routledge.
  40. Scott, J. W. 1986. "Gender: A Useful Category of Historical Analysis." The American Historical Review, Vol. 91, No. 5: 1053-1075. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Sev'er, A. 1999. "Sexual Harassment: Where We Were, Where We Are and Prospects for the New Millennium." Canadian Review of Sociology and Anthropology, Vol. 36, No. 4: 460-497. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Smetáčková, I., Pavlík, P. 2010. "Výzkum sexuálního a genderově motivovaného obtěžování na VŠ: výsledky dotazníkového šetření." Pp. 79-99 in Knotková-Čapková, B. (ed.). Ročenka katedry genderových studií FHS UK 2009/2010. Praha: FHS UK.
  43. Smetáčková, I., Pavlík, P. 2011. "Sexuální obtěžování na vysokých školách: Teoretické vymezení, metodologický přístup, výzkumné výsledky." Sociologický časopis, roč. 47, č. 2: 89-114. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Sokolová, V. 2001. "Representations of Homosexuality and the Separation of Gender and Sexuality in the Czech Republic Before and After 1989." Pp. 273-290 in Isaacs, A. K. (ed.). Political Systems and Definitions of Gender Roles. Pisa, Italy: Edizione Plus,Universita di Pisa.
  45. Sokolová, V. 2009. "Otec, otec a dítě: gay muži a rodičovství." Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Vol. 45, No. 1: 1-31. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Stöckelová, T., Slačálek, O. 2010. "Studentky, co nosí v kabelce zrní." A2, 8/10.
  47. Tangri, S. S., Hayes, S. M. 1997. "Theories of Sexual Harassment." Pp. 112-128. in O'Donohue, W. (ed.). Sexual Harassment: Theory, Research and Treatment. Boston: Allyn & Bacon.
  48. Till, F. J. 1980. Sexual Harassment: A Report on the Sexual Harassment of Students. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  49. Vohlídalová, M. 2010. "Sexuální obtěžování na vysoké škole. V ČR neexistující problém?" Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 10, č. 2: 48-56.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.