Gender a výzkum / Gender and Research 2018, 19 (1): 82-104 | DOI: 10.13060/25706578.2018.19.1.406

Muži do škol? Ano! Ale…: Potřeba mužů v primárním vzdělávání

Nina Fárová
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.

In recent public discussions in Europe on the advantages of mixed-gender teams, many voices have been calling for more men in primary education. The urgent need to get more male teachers into primary education exists also in the Czech Republic. In a highly feminised environment, the prevailing view is that we need more male role models and male teachers who are already in kindergartens and elementary schools are presented as unique and exceptional. Behind this idea lies the belief that female teachers need to be 'complemented' by male teachers, because female collectives are not that helpful - and may even be harmful - without the presence of men. The crucial question is: When we are asking for more 'good male role models' in primary education, what type of masculinity are we looking for? The aim of the paper is to identify the problematic assumptions underpinning the discourse on the shortage of male teachers. This paper is based on qualitative ethnographic research conducted in kindergartens and elementary schools between 2013 and 2017, which included interviews with different actors in primary education in the Czech Republic.

Klíčová slova: Male teachers, feminisation, role models

Zveřejněno: 1. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fárová, Nina. 2018. "Muži do škol? Ano! Ale…: Potřeba mužů v primárním vzdělávání." Gender a výzkum / Gender and Research 19(1):82-104.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alvesson, M., Billing, Y. D. 2009. Understanding Gender and Organizations. California, Thousand Oaks: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bear, J. B., Wooley, A. W. 2013. "The Role of Gender in Team Collaboration and Performance." Interdisciplinary Science Reviews, No. 36: 146-153, http://dx.doi.org/10.1179/030801811X13013181961473. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Carrington, B., Tymms, P., Merrell,C. 2008. "Role Models, School Improvement and the 'Gender Gap' - Do Men Bring out the Best in Boys and Women the Best in Girls?" British Educational Research Journal, Vol. 34, No. 3: 315-327, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/01411920701532202/full. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM). 2016. Prestiž povolání [online]. Praha: CVVM. [cit. 11. 8. 2017]. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a2025/f9/eu160309.pdf.
  5. Connell, R. W., Messerschmidt, J. W. 2005. "Hegemonic Maskulinity: Rethinking the Concept." Gender and Society, Vol. 19, No. 6: 829-859, http://dx.doi.org/10.1177/0891243205278639. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Fárová, N. 2015. "Muži učitelé v mateřských školách - konstrukce maskulinity ve feminizovaném prostředí." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 16, č. 1: 46-56, http://dx.doi.org/10.13060/12130028.2015.16.1.166. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Gerner Wohlgemuth, U. 2015. "(More) Men in Early Childhood Education and Care: An Uphill Down Dale Endeavour." Gender Studies and Research, No. 13: 40-54.
  8. Harding, S. 1986. The Science Question in Feminism. New York: Cornell University Press.
  9. Havlík, R., Koťa, J. 2007. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
  10. Hesse-Biber, N. S. 2012. "Feminist Research: Exploring, Interrogating, and Transforming the Interconnections of Epistemology, Methodology, and Method." Pp. 2-26 in Handbook of Feminist Research: Theory and Praxis. Thousand Oaks: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Institute for women's policy research (IWPR). 2017. The Gender Wage Gap by Occupation 2016 [online]. Washington DC: IWPR. [cit. 20. 8. 2017]. Dostupné z: https://iwpr.org/wpcontent/uploads/2017/04/C456.pdf.
  12. Jarkovská, L. 2013. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON.
  13. Jesenková, A. 2012. "Marginalizácia starostlivosti v učiteľskej profesii na Slovensku - faktory, mechanizmy, kontext." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 13, č. 2: 62-72.
  14. Kanter, R. M. 1977. Men and Women of the Corporation. New York: Basicbooks.
  15. Kimmel, M. 2008. The Gendered Society. New York: Oxford University Press.
  16. Křížková, A. 2003. "Kariérní vzorce žen v managementu: Strategie žen v rámci genderového režimu organizace." Sociologický časopis, roč. 39, č. 4: 447-467. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kubíčková, K. 2003. "Matkové: mateřští otcové." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 4, č. 3-4: 1-4.
  18. Martino, W. J. 2008. "Male Teachers as Role Models: Addressing Issues of Masculinity, Pedagogy and the Re-Masculinization of Schooling." Curriculum Inquiry, Vol. 38, No. 2: 189-223, https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2007.00405.x. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Maříková, H. (ed.), Křížková, A., Vohlídalová, M. 2012. Živitelé a živitelky: reflexe (a) praxe. Praha: SLON. Matějů, P., Straková, J. (eds.). 2006. Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
  20. Moravcová-Smetáčková, I. 2004. "Význam genderu v komunikačních strategiích rodiny a školy." Pedagogika č. 4: 406-416.
  21. Možný, I. 2002. Sociologie rodiny. Praha: SLON.
  22. Münich, D., Straka, J. 2012. "Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti." [online]. IDEA, Krátká studie 5/2012 [cit. 11. 8. 2017]. Dostupné z: https://idea.cerge-ei.cz/documents/kratka_studie_2012_05.pdf.
  23. Rolfe, H. 2005. "Building a Stable Workforce: Recruitment and Retention in the Childcare and early Year's Sector." Children and Society, Vol. 19, No. 1: 54-65, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/chi.829/pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Sargent, P. 2000. "Real Men or Real Teachers?: Contradictions in the Lives of Men Elementary Teachers." Men and Masculinities, Vol. 2, No. 4: 410-433. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Sevier, B., Ashcraft, C. 2009. "Be Careful What You Ask For: Exploring the Confusion around and Usefulness of the Male Teacher as Male Role Model Discourse." Men and Masculinities, Vol. 11, No. 5: 533-557, http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1097184X07302290. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Smetáčková, I. 2006. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitele. Praha: Otevřená společnost.
  27. Smetáčková, I. 2016. "Old Lessons the V4 Education Systems Should Unlearn." [online]. V4 revue. [cit. 30. 8. 2017]. Dostupné z: http://visegradrevue.eu/old-lessons-the-v4education-systems-should-unlearn/.
  28. Šmausová, G. 2002. "Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví." Sociální studia, č. 7: 15-27.
  29. Taylor, C. J. 2010. "Occupational Sex Composition and the Gendered Availability of Workplace Support." Gender & Society, No. 24: 189-212. Přejít k původnímu zdroji...
  30. The Lehman Brothers Centre for Women in Business. 2007. Innovative Potential: Men and Women in Teams [online]. London: London Business School [cit. 12. 8. 2017]. Dostupné z: https://www.lnds.net/blog/images/2013/09/grattonreportinnovative_potential_nov_2007.pdf.
  31. Uhde, Z. 2006. "Proč jsou kvóty strašákem?" Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 7, č. 1: 6-10.
  32. Uhde, Z. 2009. "K feministickému pojetí péče jako kritické kategorie sociální nerovnosti." Sociologický časopis, roč. 45, č. 1: 9-29. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Úřad vlády České republiky (ÚV). 2014. Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020. [online]. Praha: ÚV ČR. [cit. 8. 8. 2017]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Projekt_Optimalizace/Strategiepro-rovnost-zen-a-muzu-v-CR-na-leta-2014-2020.pdf.
  34. Václavíková Helšusová, L. 2007. "Učitelské sbory z genderové perspektivy." Pp. 37-43 in Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost.
  35. Wegge, J. et al. 2008. "Age and Gender Diversity as Determinants of Performance and Health in a Public Organization: The Role of Task Complexity and Group Size." Journal of Applied Psychology, Vol. 93. No. 6: 1301-1313. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Williams, C. L. 1992. "The Glass Escalator: Hidden Advantages for Men in the "Female" Professions." Social Problems, Vol. 39, No. 3: 253-267. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Wingfield, A. H. 2009. "Racializing the Glass Escalator: Reconsidering Men's Experiences with Woman's Work." Gender and Society, Vol. 23, No. 1: 5-26. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Zábrodská, K. 2009. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskursivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.
  39. Zimbardo, P., Coulombe, N. D. 2015. Man Disconnected: How Technology Has Sabotaged what it Means to Be Male. London: Rider books.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.