Gender a výzkum / Gender and Research 2013, 14 (1): 15-26

"A Lab of One's Own": Academic Trajectories and Gender in Contemporary Biosciences.

Marcela Linková, Alice Červinková

Despite various changes in academic institutions and the academic profession in last two decades (Shore 2008; Dunn 2003; Power 2003), the academic environment is still organized around the notion of a linear, uninterrupted career path (Murray 2000; Smithon and Stokoe 2005) culminating with the launch of one's own lab. Rather than a remnant of previous organizing principles of science the linear notion of the academic career has been reordered and reinscribed in the recent science policy imaginary of the excellent career (Garforth, Červinková 2009). In light of the recent shifts in the organization of biosciences in the Czech Republic from dynastic to dynamic labs, the dominant ideologies of motherhood and the disembodied subject of the labour market, our goal in this paper is to contribute to feminist analyses of research careers and implications these recent shifts have in terms of the position of women- and especially mothers-bioscientists. Using the concept of enactment (Law 1994, Mol 2002) we examine the co-constitution of motherhood and research careers procesually, as a result of the effects of the gender order, science policy, family policy, institutional arrangements of research organizations and the personal. We wish to underscore the need for a complex study of research careers if we want to understand the nuanced ways in which gender is inscribed in careers in the biosciences.

Published: March 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Linková, Marcela and Alice Červinková. 2013. "'A Lab of One's Own': Academic Trajectories and Gender in Contemporary Biosciences." Gender, Equal Opportunities, Research 14(1):15-26.
Download citation

References

  1. Acker, J. 1990. "Hierarchy, jobs and bodies: a theory of gendered organizations." Gender and Society, Vol. 4, No. 2: 139-158. Go to original source...
  2. Acker, J. 2008. "Helpful Men and Feminist Support: More than Double Strangeness." Gender, Work and Organization, Vol. 15, No. 3: 288-293. Go to original source...
  3. Blair-Loy, M. 2001. "Cultural Constructions of Family Schemas. The Case of Women Finance Executives." Gender & Society, Vol. 15, No. 5: 687-709. Go to original source...
  4. Červinková, A. 2007. "Vlak už kolem projíždí a myslím, že za chvíli uvidím jen koncový světla: slaďování a oddělování osobního a pracovního života začínajících vědců a vědkyň." Pp. 18-23 in Červinková, A. et al. Cesty labyrintem: Propojování a oddělování soukromého a pracovního života. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
  5. Červinková, A. 2010. "Postdokovat po světě": Genderové politiky akademické mobility." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 11, č. 1: 49-59.
  6. Červinková, A., Vohlídalová, M. 2012. Vědci a vědkyně v pohybu. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
  7. ČSÚ. 2012. Zaostřeno na ženy a muže 2012. Český statistický úřad.
  8. Dudová, R., Hašková, H. 2010. "Diskursy, instituce a praxe péče o děti do tří let ve francouzsko-české komparativní perspektivě." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 12, č. 2: 36-47.
  9. Etzkowitz, H., Leydesdorff, L. 1995. "The Triple Helix: University - Industry - Government Relations". [online]. EASST Review, Vol. 14, No. 1. [cit. 8. 6. 2009]. Dostupné z: <http://www.easst.net/review/march1995>.
  10. Felt, U. (ed.). 2009. Knowing and Living in Academic Research. Convergence and Heterogeneity in Research Cultures in the European Context. Prague: Institute of Sociology of the Academy of Sciences of the Czech Republic.
  11. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Nedatováno. Rodič-akademik & granty. [online]. [cit. 1. 3. 2013]. Dostupné z: <http://www.cuni.cz/FF-8050-version1-granty_FINAL.pdf>.
  12. Garforth, L., Kerr, A. 2009. Constructing careers, creating communities: findings of the UK KNOWING research on knowledge, institutions and gender. Leeds: University of Leeds.
  13. Gibbons, M. et al. 1994. The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London: Thousand Oaks; New Delhi: Sage.
  14. Hamplová, L. 2010. "Jak zařídít babyboom?" [online]. Lidové noviny 15. 5. 2010. [cit. 17. 5. 2010]. Dostupné z: <http://www.lidovky.cz/jak-zaridit-babyboom-0l8-/ln_noviny.asp?c=A100515_000109_ln_noviny_sko&klic=236976&mes=100515_0>.
  15. Hašková, H. 2007. "Doma, v jeslích nebo ve školce? Rodinná a institucionální péče o předškolní děti v české společnosti v kontextu změn na trhu práce, sociálních politik a veřejných diskurzů mezi lety 1945-2006." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 8, č. 2: 15-26.
  16. Hašková, H. 2008. "Kam směřuje česká společnost v oblasti denní péče o předškolní děti?" Pp. 51-70 in Křížková, A., Dudová, R., Hašková, H., Maříková, H., Uhde, Z. (eds.). Práce a péče. Praha: SLON.
  17. Hašková, H. 2011. "Proměny časování a způsobu návratu matek do zaměstnání." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 12, č. 2: 40-52.
  18. Hašková, H., Saxonberg, S. (eds.), Mudrák, J. 2012. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON.
  19. Hermanowicz, J. C. 1998. The Stars Are Not Enough: Scientists - Their Passions and Professions. Chicago: University of Chicago Press.
  20. Hermanowicz, J. C. 2007. "Argument and Outline for the Sociology of Scientific (and Other) Careers." Social Studies of Science, Vol. 37, No. 4: 625-646. Go to original source...
  21. Hermanowicz, J. C. 2009. Lives in Science: How Institutions Affect Academic Careers. Chicago: University of Chicago Press. Go to original source...
  22. Knights, D., Richards, W. 2003. "Sex Discrimination in UK Academia." Gender, Work and Organization, Vol. 10, No. 2: 213-238. Go to original source...
  23. Křížková, A., Maříková, H., Dudová, R., Sloboda, Z. 2009. "The Conditions of Parenthood in Organisations: An International Comparison." Sociologicky časopis/Czech Sociological Review, Vol. 45, No. 3: 519-547. Go to original source...
  24. Kuchařová, V. et al. 2009. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, v. v. i.
  25. Law, J. 1994. Organizing modernity. Oxford: Blackwell.
  26. Linková, M. 2009. "Ne každý úspěch se počítá: excelence a genderování vědecké dráhy v přírodních vědách." Pp. 73-100 in Stöckelová, T. Akademické poznávání, vykazování a podnikání. Etnografie měnící se české vědy. Praha: SLON.
  27. Linková, M., Cidlinská, K., Tenglerová, H., Vohlídalová, M., Čer vinková, A. 2013. Nejisté vyhlídky: proměny vědecké profese z genderové perspektivy. Praha: SLON.
  28. Linková, M., Stöckelová, T. 2012. "Public accountability and the politicization of science: The peculiar journey of Czech research assessment." Science and Public Policy, Vol. 39, No. 5: 618-629. Go to original source...
  29. Martin, J. 1990. "Deconstructing organizational taboos: the suppression of gender conflict in organizations". Organization Science, Vol. 1, No. 1: 1-21. Go to original source...
  30. Myers, N. 2010. "Pedagogy and Performativity: Rendering Laboratory Lives in the Documentary Naturally Obsessed: The Making of a Scientist." Isis, Vol. 101, No. 4: 817-828. Go to original source...
  31. Moen, P. 2005. "Beyond the Career Mystique: 'Time In', 'Time Out,' and 'Second Acts'." Sociological Forum, Vol. 20, No. 2: 189-208. Go to original source...
  32. Mol, A. 2002. The Body Multiple. Ontology in Medical Practice. Durham: Duke University Press.Mol, A. 2008. The Logic of Care. Health and the Problem of Patient Choice. London and New York: Routledge.
  33. Mol, A. 2008. The Logic of Care. Health and the Problem of Patient Choice. London, New York: Routledge. Go to original source...
  34. MPSV. 2007. "Třírychlostní dovolená." [online]. [cit. 14. 6. 2013]. Dostupné z: <http://www.mpsv.cz/files/clanky/4876/MPSV_A4_bezorezu.pdf>.
  35. Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2009-2015. [online]. [cit. 14. 6. 2010]. Dostupné z: <http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=532844>.
  36. Nowotny, H. et al. 2001. Re-Thinking Science. Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty. Oxford: Polity.
  37. OECD. 2012. Closing the Gender Gap: Act Now. OECD Publishing.
  38. Power, M. 2003. "Evaluating the Audit Explosion." Law & Policy, Vol. 25, No. 3: 185-202. Go to original source...
  39. Reforma výzkumu, vývoje a inovací v ČR. 2008. [online]. [cit. 7. 7. 2008]. Dostupné z: <http://www.vyzkum.cz/Priloha.aspx?idpriloha=497386>.
  40. Runté, M., Mills, A. J. 2004. "Paying the toll: a feminist post-structural critique of the discourse bridging work and family." Culture and Organisations, Vol. 10, No. 3: 237-249. Go to original source...
  41. SET for Success. The Supply of People with Science, Technology, Engineering and Mathematics Skills. 2002. HM Treasury.
  42. Smetáčková, I. (ed.). 2005. Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni. Interní publikace. Praha: Sociologický ústav AV CR.
  43. Smithson, J., Stokoe, E. H. 2005. "Discourses of work-life balance: negotiating 'genderblind' terms in organizations." Gender, work and organization, Vol. 12, No. 2: 147-168. Go to original source...
  44. Stöckelová, T. (ed.). 2009. Akademické poznávání, vykazování a podnikání. Etnografie měnící se české vědy. Praha: SLON.
  45. Sturges, J. 1999. "What it means to succeed: Personal conceptions of career success held by male and female managers at different ages." British Journal of Management, Vol. 10: 239-252. Go to original source...
  46. Šaldová, K., Tenglerová, H. 2007. "Tady je na dohodě vlastně úplně všechno. Příklady dobré praxe na cestách labyrintem slaďování soukromého a profesního života." Pp. 36-42 in Šaldová, K. (ed.) Cesty labyrintem. O vědecké profesi, soukromém životě a jejich propojování. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
  47. The Chemistry PhD: the impact on women's retention. 2008. The Royal Society of Chemistry and the UK Resource Centre for Women in SET [online]. [cit. 6. 3. 2010]. Dostupné z: <http://www.rsc.org/images/womensretention_tcm18-139215.pdf>.
  48. Topolánek, M. 2007. "Projev předsedy vlády ČR Mirka Topolánka při slavnostním zahájení Evropského roku rovných příležitostí v divadle Archa v Praze dne 2. 4. 2007." [online]. [cit. 4. 7. 2008]. Dostupné z: <http://www.vlada.cz/scripts/detail.php?id=22022>.
  49. Tupá, B. (ed.). 2007. Dámský gambit. Zahájení vědecké dráhy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
  50. Univerzita Karlova. Nedatováno. Rodič-akademik & granty. [online]. [cit. 5. 3. 2013]. Dostupné z: <http://www.ff.cuni.cz/FF-8050-version1-granty_FINAL.pdf>.
  51. Van den Brink, M., Benschop, Y. 2012. "Gender practices in the construction of academic excellence: Sheep with five legs." Organization, Vol. 19, No. 4: 507-524 [česky: Van den Brink, M., Benschop, Y. 2013. "Genderové praktiky v konstrukci akademické excelence: Ovce s pěti nohama." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 14, č. 1]. Vláda České republiky. 2000. Národní politika výzkumu a vývoje České republiky na léta 2009-2015. [online]. [cit. 8. 9. 2008]. Dostupné z: <http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=532844>. Go to original source...
  52. Vohlídalová, M. (ed.). 2010. Akademické duety: o profesním a soukromém životě ve vědě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
  53. Vohlídalová, M. 2013. "Vědkyně mezi dvěma mlýnskými kameny: o podmínkách kombinace pracovního života a rodičovství ve vědecké profesi." Pp. 99-126 in Linková, M. a kol. Nejisté vyhlídky: Proměny vědecké profese z genderové perspektivy. Praha: SLON.
  54. Williams, J., Segal, N. 2003. "Beyond the maternal wall: relief for family caregivers who are discriminated against on the job." Harvard Women's Law Journal, Vol. 26: 77-162.
  55. Ziman, J. 2000. Real Science: What it Is and What it Means. Cambridge: Cambridge University Press. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.